مهارت دوستیابی یا مهارت انتخاب دوست یکی از مهارت‌های مهمی است که هر نوجوان باید آن را فرا بگیرد. آنقدر مهم که می‌توانیم بگوییم یکی از مهارت های زندگی دوست یابی است. دوست خوب و واقعی نقش موثری در زندگی ما دارد. اما چطور یک دوست خوب پیدا کنیم؟ آیا راه‌هایی وجود دارد که به کمک آن‌ها بتوانیم دوست مناسب خودمان را پیدا کنیم؟

چگونه دوست خوب پیدا کنیم؟

شاید برای پیداکردن بهترین دوست نیاز باشد اول خودتان را خوب بشناسید. نوجوان‌هایی که شناخت درستی از خودشان ندارند در انتخاب دوست نیز به مشکل می‌خورند. دوست شما قرار است علایق و سلایق شبیه به شما داشته باشد. پس اگر شما نسبت به سلایق و علایق خود کاملا آگاه نباشید نمی‌توانید فردی را پیدا کنید که نزدیک به شما فکر می‌کند. پس در مرحله‌ی اول، خودتان را بشناسید.

برای دوستیابی به چه مهارت هایی نیاز داریم؟

چگونه در مدرسه دوست پیدا کنیم؟ این سوال، یکی از دغدغه‌های نوجوان‌هاست. پاسخ این است که باید مهارت‌ های دوست یابی را یاد بگیرید. نگران نباشید. یادگیری آن‌ها سخت نیست!

مهارت های دوستیابی می‌گوید: خودتان پیشنهاد بدهید!

برای اینکه یک دوست خوب پیدا کنید منتظر نمانید تا دیگران سراغ‌تان بیایند. اگر فکر می‌کنید کسی را که می‌تواند بهترین دوست شما باشد یافته‌اید، دیگر دست‌دست نکنید. خودتان قدم اول را بردارید و به فرد مورد نظر پیشنهاد دوستی بدهید. یادتان باشد آدم‌های خوب همیشه دور و اطراف ما هستند اما کسی که خوب باشد و دنیایش به دنیای ما هم نزدیک باشد کم‌تر پیدا می‌شود.

مغرور و از خودراضی نباشید!

غرور، نقابی است که بسیاری از نوجوان‌ها به چهره می‌زنند تا ترس‌ها، نگرانی‌ها و حتی ضعف‌های خود را پشت آن پنهان کنند. ممکن است شما حقیقتا فردی مغرور نباشید اما وقتی ژست انسان‌های مغرور را به خود می‌گیرید دیگران درباره‌ی شما به اشتباه می‌افتند.

خودتان بهتر می‌دانید که آدم‌ها هیچ‌وقت دوست ندارند به کسانی که مغرورند نزدیک شوند و با آن‌ها ارتباط دوستانه برقرار کنند. پس چهره‌ی بیرونی‌تان را ارزیابی کنید. اگر مغرور یا خودخواه یا مدعی به نظر می‌آیید روی خودتان کار کنید تا بتوانید این نقاب را از چهره‌تان بردارید. خواهید دید زمانی که ساده و بی‌پیرایه هستید افراد مناسبی را برای دوستی پیدا خواهید کرد.

مهارت های دوستیابی می‌گوید: شوخ‌طبع باشید!

همه‌ی آدم‌ها، چه نوجوان‌ها و چه بزرگسالان، دوست دارند با افرادی دوست شوند و وقت بگذرانند که خوش‌اخلاق و شوخ باشند. پس برای یافتن یک دوست مناسب، کمی خوش‌روتر و شوخ‌طبع باشید. رفتار رسمی، مناسب مکان‌های رسمی و موقعیت‌های خاص است. اجازه بدهید در موقعیت‌های دوستانه و صمیمی، شوخ‌طبعی‌تان بروز کند تا ببینید آدم‌های بسیاری به سمت‌تان می‌آیند تا با شما دوست شوند.

 هنگام انتخاب دوست نیز باید حواس‌تان به مواردی باشد.

فردی را انتخاب کنید که موجه و قابل احترام است

کسی را برای دوستی انتخاب کنید که شخصیتی موجه میان دیگران داشته باشد. یعنی سراغ کسی بروید که دیگران برای او ارزش قائلند. این به این معنا نیست که باید سراغ گل سر سبد کلاس و مدرسه بروید! همین که آن فرد قابل احترام باشد کافی است.

در خیلی از موقعیت‌ها، شما با دوستان‌تان سنجیده می‌شوید. اگر دوستی داشته باشید که همیشه دردسر به بارمی‌آورد شما نیز در نظر دیگران فردی شناخته می‌شوید که دردسر به بار می‌آورد. پس شخصیت کسی که برای دوستی انتخاب می‌کنید بسیار مهم است.

مهارت های دوستیابی می‌گوید با این افراد دوست نشوید!

از افراد دروغگو و سخن‌چین دوری کنید. اگر شما با چنین فردی دوست شوید نه‌تنها در نظر دیگران خودتان هم یک فرد دروغگو یا سخن‌چین محسوب می‌شوید، بلکه از این دوستی آسیب نیز می‌بینید. برای فردی که دروغگو یا سخن‌چین است، دوست و دشمن فرقی ندارد. او در موقعیتی مناسب به شما نیز آسیب می‌زند.

دوستی با هم‌سال یا فرد بزرگ‌تر از خودمان؟

برخی از نوجوان‌ها تمایل دارند با افرادی بزرگ‌تر یا کوچک‌تر از خود دوست شوند. اینکه این نوع دوستی خوب است یا نه، موضوعی است که در مقاله‌ای دیگر به آن می‌پردازیم، اما خوب است بدانید دوستی که هم‌سن شما باشد از نظر روحی و ذهنی و حتی عاطفی می‌تواند به شما بسیار کمک کند.

وقتی دوست شما هم‌سن شماست، دقیقا همان دغدغه‌ها و دل‌مشغولی‌هایی را دارد که شما نیز با آن‌ها سر و کار دارید. پس حرف شما را بهتر هر کسی دیگر می‌فهمد. هم‌چنین دوست هم‌جنس می‌تواند احساسات و افکاری را در ما درک کند که دوست غیر هم‌جنس، به خاطر ساختار متفاوت مغز، نمی‌تواند به همان‌گونه‌ای که ما درک می‌کنیم، درک کند.

انتخاب دوست یک انتخاب مهم است. یک ارتباط دوستانه‌ی خوب و موفق می‌تواند سال‌ها ادامه پیدا کند و یک انتخاب نادرست و ارتباط اشتباه می‌تواند ضربه‌های جبران‌ناپذیری به شما بزند. پس برای انتخاب دوست مناسب با دیگران مشورت کنید. این دیگران، کسانی هستند که شما تفکرات و زاویه‌ی دیدشان را قبول دارید و برای آن احترام قائلید. پس می‌توانید سراغ یکی از اعضای خانواده‌تان بروید. خواهر یا برادر بزرگ‌تر معمولا در این مورد خیلی خوب می‌تواند شما را راهنمایی کند.

چگونه دوست صمیمی پیدا کنیم؟

داشتن یک دوست صمیمی مرحله‌ای بالاتر از دوست‌یابی است. به این معنا که شما باید ابتدا دوست مناسب خود را پیدا کنید، سپس تلاش کنید تا این دوستی را به یک دوستی صمیمانه تبدیل کنید. برای اینکه بتوانید دوستی خود را ادامه بدهید تا به یک دوستی صمیمانه برسید، باید مهارت‌های حفظ ارتباط را بلد باشید. پس از اینکه موفق شدید ارتباط‌تان را برای مدتی طولانی حفظ کنید خواهید دید که دوست شما به دوست صمیمی‌تان تبدیل شده است.

نکاتی  که به شما کمک می‌کند رابطه‌ی دوستانه‌تان را حفظ و محکم کنید.

برای حفظ دوستان خوب به چه مهارت هایی نیاز داریم؟

  • با یکدیگر خوش‌اخلاق و مهربان باشید.
  • به یکدیگر احترام بگذارید.
  • به یکدیگر علاقه و توجه نشان دهید.
  • به هم کمک کنید.
  • هنگام ناراحتی و شادی کنار هم باشید.
  • به فکر همدیگر باشید.
  • نکات خوب همدیگر را تحسین کنید.
  • نکات منفی یکدیگر را برطرف کنید.
  • برای هم وقت بگذارید.
  • به هم اعتماد کنید.
  • رازدار و امانت‌دار یکدیگر باشید، مگر در مواقعی که رعایت رازداری باعث شود دوست‌تان در دردسر بیفتد.
  • همدیگر را به کارهای خوب تشویق کنید.
  • همدیگر را از کارهای ناشایست، نادرست و غیر اخلاقی دور کنید.
  • به حرف های هم گوش کنید و یاد بگیرید که منطقی و عاقل باشید.
  • بدی‌های همدیگر را ببخشید.
  • باعث رشد، پیشرفت و موفقیت یکدیگر شوید.
  • هنگام ناراحتی و مشکل با هم صحبت کنید و از مشورت و راهنمایی‌های یکدیگر بهره بگیرید.
  • بهترین اپ های دوستیابی کدامند و آیا خوب است از این اپ‌ها استفاده کنیم؟

    اپ‌های گوناگونی برای دوستیابی وجود دارد و افراد بسیاری در سراسر دنیا از آن‌ها استفاده می‌کنند. اما پیش از از اینکه از این برنامه‌ها استفاده کنید باید ببینید آیا آن‌ها به کارتان می‌آیند یا خیر.

    واقعیت این است که هیچ‌کدام از برنامه‌های دوستیابی در ایران طراحی نشده‌اند. بنابراین شاید خیلی راحت نتوانید یک دوست ایرانی در آن‌ها پیدا کنید. البته اگر به ارتباط جهانی فکر می‌کنید و تصمیم دارید با هم‌سالان خودتان در کشورهای دیگر ارتباط بگیرید این اپ‌ها می‌توانند به شما کمک کنند.

    Bumble، Match Dating،MeetMe سه مورد از اپ‌های محبوب برای دوستیابی هستند. اپ‌های دوست‌یابی برنامه‌هایی عمومی هستند. یعنی اگر به دنبال برنامه دوست یابی نوجوانان هستید باید بدانید برنامه‌ای چنین تخصصی وجود ندارد و باید از همین اپ‌های عمومی استفاده کنید.

    حالا که با راه های دوستیابی و حفظ دوستان خوب آشنا شده‌اید، دست به کار شوید. بررسی کنید از بین هم‌سن و سالانی که دور و اطرافتان هستند کدام‌یک برای دوستی با شما مناسب‌ترند.